Pros & Cons of my exchange so far
Denna termin befinner jag mig helt på andra sidan världen, nämligen i Singapore som utbytesstudent. Jag anlände 29 december och har nu alltså befunnit mig i Asien i lite drygt en och en halv månad. Innan jag glömmer bort hur jag kände i starten av utbytet har jag därför tänkt dela med mig av hur jag ser på utbytet och mitt nya hem så här långt. Vad jag tycker är bra vs. inte lika bra i jämförelse med Sverige. 
 
Europa eller Asien? Denna bild är ifrån i somras när jag befann mig i Italien, Cinque Terre. 
+ Staden i sig! Det finns så mycket roliga saker att göra här. Allt ifrån sightseeing, slående arkitektur, till Universal Studios, museer, nattsafari, superstort zoo, häftiga rooftopbarer och strand. 
 
 
+ Vädret är amazing. Att få gå runt i klänningar, shorts och linnen med solglasögonen i högsta hugg samtidigt som man tar ett dopp i poolen flera gånger i veckan är underbart och så rätt för mig. Speciellt när man vet att man slipper vintern hemma i Sverige. Ungefär denna tid på året brukar jag i vanliga fall sitta och huttra i skolan och vara sådär härligt vinterdeppig, haha nejdå, men lite så. Här är det alltid cirka 30+.
 
+ En weekend på Bali är inte längre en omöjlighet. Sedan jag kommit till Singapore har jag hunnit resa till Thailand, Bali och Malaysia - och jag har bara bott här en och en halv månad. 
 
 
+ Mitt schema är amazing. Ledig i princip måndagar, fredagar och nästan alla torsdagar. Helg har tagit över veckan. 

+ Shopping. Det finns så mycket roliga marknader och shoppingen måste jag säga är mer spännande här än i Stockholm. Vid i princip varje tunnelbanestation finns ett stort köpcentrum. Elektronik är dessutom mycket billigare här, köpte exempelvis en kamera nyligen för cirka 1500 kronor billigare än hemma i Sverige.
 
+ Brunch är så gott här i Singapore och det kostar halva priset av vad det kostar i Sverige. Win! Bästa helgsysslan. 
 
 
+ De olika distrikten. I Singapore kan du bege dig till Indien, Kina, ja till och med mellanöstern. Little India innehåller massor av fin gatukonst och god indisk mat och China town ger dig en smakbit av Kina. I Arab Quarters gömmer sig både italienska restauranger, svenska fik och såklart arabiska delikatesser så som falafel. Toppen när man ledsnat på asiatisk mat för en dag eller två!
 
+ Jonas kom in på samma skola som mig och är därför här tillsammans med mig. Kunde inte ha blivit bättre! Varenda gång jag längtar hem eller har en down-dag så får han mig att må bra igen och han gör alltid så fina gester. Som igår, då hade han insett att det var min namnsdag och därför köpte han müslibars och en matcha/espresso latte till mig som jag fick innan min föreläsning började för att jag skulle orka med att lyssna i tre timmar. Alltså, he never stops to suprise me. Underbara människa. ♥ Vad skulle jag gjort utan dig?
 
 
+ Lägenheten vi bor i är den lyxigaste jag någonsin bott i. Vi har pool, tennisbana och gym i anslutning till boendet. Föreställ er att vara på hotell varje dag, ja ungefär så är det.
 
+ Mat. Singapore är typ matmeckat nr 1. Här finns all mat du kan tänka dig och det är som oftast väldigt billigt också. Middag kostar som oftast typ 3-5 singaporianska dollar, vilket är ungefär 18-30 kronor. En annan sak är att dom har hur många michelinstjärnrestauranger här som helst. I tillägg kostar det typ ingenting att äta där. Vi pratar typ 100 svenska kronor max. 
Unagi, eller sötvattensål som det heter på svenska. Serverat med wasabirot och ris på en av Singapores michelinrestauranger.
 
+ Ny kultur, mat och nya traditioner. Man får ta del utav nya traditioner, så som Chinese New Year som faktiskt är denna vecka. Ska bli så kul! Men detta kommer jag skriva mer om senare. Vidare har man fått smaka så spännande mat, så som sötvattensål, dim sum, egg tarts, laksa, carrot cake, omelett som smakade fisk, stingray, you name it. 
 
 + Grönskan och det exotiska klimatet. Överallt, och jag menar överallt, är det grönt i Singapore. Palmer, stora supergröna växter, djungel. Häromdagen när jag var ute och sprang hoppade faktiskt en stor komodoödla fram, såg ut som en minikrokodil. Blev så chockad, haha. Älskar exotiska djuren och klimatet.
 
 
- Kurserna är lite väl lätta. Det är väl mitt eget fel och jag borde ha gjort bättre research och tänkt igenom mer noga vad jag verkligen ville läsa. Vidare är det tydligen helt okej för studenter att prata när läraren pratar här, vilket ju är lite jobbigt då man inte hör vad läraren säger haha. 
 
- Saknar mina nära vänner och familj. Detta har faktiskt varit jobbigare än jag trodde. Man inser hur mycket man värderar alla man har när man inte längre befinner sig i samma stad eller land som dem. Samtidigt tycker jag också att detta är en bra sak för jag tror jag kommer värdesätta alla och Sverige så mycket mer när jag kommer hem.
 
- Lägenheten hemma i Sverige saknar jag så otroligt mycket. För första gången någonsin bor jag i en stor lägenhet med Jonas, vi har massor av utrymme och jag har inrett den som jag vill ha den. Hann bo där i några månader innan vi for på utbytet. Men å andra sidan har jag då något att komma hem till. 
 
- Tidsskillnaden gör att det alltid är knepigt att ringa utan att dom där hemma jobbar eller sover. Sen kommer jag alltid på mig själv med att sitta och räkna hur mycket klockan är där hemma, det har blivit lite av ett tics, haha. 
 
- Bo i kollektiv. Vi har verkligen en fin lägenhet och jag bor med trevliga människor, men när det är så mycket nytt behöver man bara sin frizon, där man inte behöver umgås med människor hela tiden. Dessutom känner jag att jag redan gjort "kollektivgrejjen" då jag bott två år i korridor i Stockholm och även tidigare i kollektiv i Oslo. Nu vill jag bara ha mitt eget hem och mitt eget space, haha.
 
- Kaffe. Please give me kaffe med havremjölk i. C-R-A-V-I-N-G-S. Det är mitt to-go-to när jag pluggar
 i skolan i Stockholm. Sätter mig alltid nära fiket så jag kan kila dit och ta en eftermiddagskaffe när man får en dipp. Om jag pluggar hemma brukar jag alltid göra en nespresso med skummad havremjölk, så gott! Här har de ju inte riktigt uppfunnit havremjölk och inte är det vanliga kaffet speciellt gott. Ska man köpa från starbucks kostar det ju rätt mycket..
 
 
- Allt administrativt. Inför utbytet var det så otroligt mycket att ordna, från försäkring, uthyrning av lägenhet, ordna lägenhet i Singapore, betala avgifter. När man väl kommit fram var det ännu mer administrativt, allt ifrån skolsaker till saker med lägenheten, ahhh let it end already. MEN - låt dock inte såna här saker stoppa er från att åka! Det är såå värt ändå!
 
- Singaporianska lagar. Du får inte äta eller dricka på tunnelbanan. Du får inte gå över gatan när det är rött. Du får inte skräpa ner. Du får inte tugga tuggummi. Du får inte ha med dig durian någonstans i princip (inte för att jag äter den ändå, luktar ju satan haha). Du får inte, du får inte, du får inte. Ska säga er att böter gillar dom att dela ut och gärna saftiga sådana (dricka på tuben är 3000 kronor i böter), så man vill helst inte bryta mot någon utav lagarna. 
 
- Maten. Okej, jag är redan lite less på den mat som finns på skolan, och på food courten som vi bor bredvid. Trodde aldrig jag skulle säga det då jag älskar asiatisk mat, men det kanske är en fas som man kommer ur snart, hehe. Men är bara ris och nudlar all the tiiime. Ge mig en sallad, snälla!
 
- Aircon. Herregud säger jag bara. Singaporianerna kör verkligen på med aircon inomhus. Jag brukar ha hoodie och shorts i klassrummen, men vissa dagar har de på aircon något ofantligt och då fryser man trots hoodien. Men det är omöjligt att fara till skolan i långbyxor tycker jag. 
 
 
Men på det stora hela är jag hittills så otroligt glad att jag bestämde mig för att åka på utbyte. Tror, nej jag vet, att detta är något jag alltid kommer ha med mig. Man kommer ha blivit några nya vänner och nya erfarenheter rikare. Egentligen skulle jag kunna fortsätta forever med positiva saker, men listan blev rätt lång ändå haha. Har ni frågor om utbyte, tveka inte att höra av er! Kram på er! ♥ 
Netti Starby

Åh rena drömmen och härligt att du är ledig så mycket! :-D Kramis

Svar: ja det är rätt så skönt :) kram
evelineinabox.blogg.se

Alice

Åh, verkligen intressant och givande tycker jag att ta del av alla fördelar och nackdelar! ^^ Låter ju väldigt underbart trots nackdelarna! Kram.

Svar: ja det är det absolut! :) kram
evelineinabox.blogg.se

Felicia

Men åh, hur härligt har ni er inte där borta! :) Drömmigt värre alltså :) Kram på dig!

Svar: tack <3 kram
evelineinabox.blogg.se

elin

Alltså wow för dina bilder , alla bilder ser så härliga ut!<3

Svar: tack snälla <3
evelineinabox.blogg.se

MALIN

Så kul att läsa! Älskar bilderna! Kram

Svar: tack snälla <3 kram
evelineinabox.blogg.se

Jonna

Åh så fina bilder 😻

Svar: Tack snälla <3
evelineinabox.blogg.se

Celine

Saknar svenskt kaffe jag med, finns inget bättre! Men guuuud vilket drömliv ni verkar leva alltså!

Svar: så sant! haha. Tack <33
evelineinabox.blogg.se

Linnea Kinis

roligt att läsa både för och nackdelar! :)

Svar: vad kul du tycker det :) kram
evelineinabox.blogg.se

Amanda

Oj jäklar, 3000kr för dricka på tunnelbanan. Det var bra saftigt, haha!

Svar: haha ja det är rätt så saftiga böter här ;)
evelineinabox.blogg.se

Sara Ekman

Så fina bilder! :) Kul att läsa om dina för- och nackdelar :)

Svar: tack <3
evelineinabox.blogg.se

Julia Svensson

Åh så sjukt fina bilder!

Svar: tack snälla <3
evelineinabox.blogg.se

Amanda

Alltså gud vilket bra inlägg!!!<3

Svar: tack snälla <3 kul du tyckte det!
evelineinabox.blogg.se

Mathilda

Så fina bilder! Jag vill verkligen se mer av Asien! <3

Svar: tack <3
evelineinabox.blogg.se

Iselin Renée

Så fint innlegg :)

Svar: tack <3
evelineinabox.blogg.se

maja söderberg

Grymt!! Vilket bra inlägg och underbara bilder <3

Svar: tack snälla <3
evelineinabox.blogg.se

My

Sååå underbara bilder!! Roligt att läsa hur du upplever det där borta. Kan förstå att det blir jobbigt att bo i kollektiv, det är största anledningen till att jag inte skulle klara av att göra en liknande resa så jag är sjukt impad haha ;) Men tycker positiva vinner över allt negativt med hästlängder!! :D

Svar: skönt att höra att någon känner likadant! ;) ja jag håller verkligen med! <3 kram
evelineinabox.blogg.se

Hanna

Så jäkla roligt att läsa och underbara bilder :D

Svar: tack snälla <3
evelineinabox.blogg.se

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Wow vad härligt det ser ut att vara! :)

Svar: tack <3
evelineinabox.blogg.se

Alice Lindström

Vilket läsvärt och bra inlägg!

Svar: tack snälla!
evelineinabox.blogg.se

Linnéa

superhärliga bilder!

Svar: tack snälla <3
evelineinabox.blogg.se

Gabriella

Såå fina bilder!

Svar: tack snälla <3
evelineinabox.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress