Home - at last
Tioman Island, 2018.

Tillbaka till Singapore och wow vad skönt det är!! Som sagt for vi ju till Tioman i torsdags, och redan från första början blev väl inte resan helt som tänkt.. Jag och Jonas lyckades fara till fel plats när vi skulle ta bussen på morgonen vilket resulterade i att vi fick slänga oss på en mobike (en cykel som man lånar via en app, vilket förövrigt är världens bästa grej här i Singapore, wow!) och rejsa 1,5 km bort till en annan plats. Med typ 7 minuter till godo klev vi ombord på bussen som stank sköljmedel.

Först tar vi oss genom en passkontroll vid Singapores gräns, sedan när vi väl är inne i Malaysia går vi igenom ytterligare än och då tänkte vi att vi äntligen skulle få börja åka efter två långa stopp. Nä, efter typ 10 minuter stannar chauffören och där står vi i 45 minuter, minst! Efter ett tag tappade jag tålamodet och gick fram och frågade när vi skulle fara.. Då sa han att han väntade på sin kompis och att han skulle komma snart. När vi väl kommer fram till kajen får vi vänta ett bra tag på att färjan kommer och vi inser snabbt att det bara går en färja hem per dag vilket kommer resultera i att vi kommer missa vår bokade buss hem på måndagen.. Totala resan Singapore - Tioman med buss och sedan färja tog nästan tio timmar! Så mycket för en weekend dit man kan ta sig snabbt.. ;)

Jaja, när vi väl kommer till ön är det typ dött.. Inget i princip är öppet och vi får veta att det är lågsäsong (dåligt kollat av oss innan, menmen), så det blir alltså ingen dykning som vi hade planerat, inte heller får vi använda hotellets biljardbord då barområdet är stängt (fast vi får ändå sitta där? Makes no sense haha). Första natten ligger vi och sover och tjejerna som jag delade rum med är uppe mitt i natten och letar runt i sin säng, snabbt förstår vi att det är vägglöss i sängen. Som ett brev på posten! Precis det vi saknade. Så då blir det till att leta efter löss, som är helt klart mycket större än man trodde? Usch!

Dagen efter blir vi i och för sig uppgraderade till ett fint rum med havsutsikt, men oron för att hitta fler bedbugs ligger ändå där. Vi hittade typ en som kunde vara det och slängde ut massa saker på balkongen, men förutom det gick det väl ändå ganska bra att sova i det rummet. Idag skulle vi käka mat innan färjan gick då vi bestämde oss för att fara hem idag istället och precis när vi skulle beställa mat kommer en kille och ropar att färjan går, jag får typ panik och springer och hämtar mina saker. När vi sedan kommer till kajen kommer båten efter typ 20 minuter och sedan far den till en kaj bredvid och där ligger den i 45 minuter innan den far.. Såå där satt man hungrig, lite smått åksjuk och irriterad, på att Malaysianarna åter igen chillar lite för mycket.

Slutligen kom vi i land i alla fall och tog en taxi från Mersing till Singapore. Tog totalt 3 timmar och 30 minuter. Helt klart mer värt än buss och jag är så glad över att vara tillbaka i Singapore. Trodde aldrig jag skulle känna att Singapore var så mycket hemma som jag göra just nu.

Men hur som helst, det har ändå varit skönt att ha lite semester och det har trots allt varit en fin semester med sol, fint umgänge och lite djungelutflykter och upptäckter. Mer om det imorgon! Nu ska jag vänta på att vår tvätt är klar (för att vara säker på att alla bedbugs är döda :-) ) och se nya Riverdale, sedan stupa i sängs. Godnatt och ses imorgon. ♥